Пісочна терапія


Sandplay-терапія: ігра у піску як спосіб розвитку та психокорекції дитини

УСЕ ПОЧИНАЄТЬСЯ З ПІСОЧНИЦІ

"Найкраща для малюка та іграшка, яку він може по-різному змінювати; для маленьких дітей найкраща іграшка – купа піску". К. Ушинський.

    Якщо ми запитаємо в дорослої людини, де вона навчилася домагатися свого, домовлятися з партнерами, обстоювати свою думку, захищати свою територію, творити разом з кимсь і всупереч комусь, то ми отримаємо від­повідь: «У пісочниці».

    Пісочниця — найдавніша гра будь-якої маленької людини в будь-якій країні за будь-яких часів.З давніх часів людству відома цілюща властивість піску. Стародавні племена креслили захисні кола на землі і створювали на піску різноманітні малюнки. Тибетські монахи донині практикують створення з різнокольорового піску протягом декількох тижнів магічних кіл – мандал – для досягнення досконалості і духовної гармонії. Пісок володіє сильними медитативними властивостями. В Китаї, Індії і Японії посуд з піском розміщують біля входу в будинок. Кожен, хто заходить чи виходить, занурює руки в пісок, щоб очиститись від недобрих думок і почуттів. Пісок очищує енергетику людини. Кожен із нас з дитинства пам’ятає задоволення, отримане від втілених з піску власних фантазій. Пісок вивільнює творчий потенціал людини, допомагає їй втілювати в життя мрії, бажання.

    Немає на світі нічого простішого й доступнішого, зручнішого й різноманітнішого, живішого й об’ємнішого, ніж гра з піском. Недарма дітей так манять пісочниці. Пісок — дивний природний матеріал, здатний передати одночасно багато чого: відчуття розмаїтості природи, відчуття можливостей свого тіла і сутності життя взагалі з його плинністю, непередбачуваністю, безліччю форм.
    Дійсно, пісочниця — це найперша модель суспільства, що зустріча­ється на шляху дитини. Діти дуже люблять грати в пісочниці, хоча і грають по-різному. Граючи в пісочниці, діти отримують:

    Піскова терапія (англ. Sand-play) — один з методів психотерапії, що виник у межах аналітичної психології. Понад 10 років цей метод вдало застосовують не тільки для діагностування внутрішніх психічних проблем, але й для розвитку дітей. Взаємодіючи з піском, дитина отримує свій перший досвід самоаналізу, вчиться пізнавати свої відчуття, а також розвиває дрібну моторику рук, мовлення та мислення.

    Людина пізнає світ за допомогою п’яти органів чуття, найпершим з яких є тактильне відчуття. Воно стає першим відчуттям дитини, якому вона звикла довіряти. Довіра до тактильно-кінестетичного відчуття робить піскову терапію настільки результативною.

    Піскова терапія для дітей  -  це ігровий спосіб розповісти про свої проблеми, показати свої почуття, фантазії, страхи й позбутися їх, побороти емоційне напруження. Адже гра для дитини — необхідна, природна й улюблена діяльність.

Відомий американський педагог С. Куломзіна відзначає, що пісочниця не тільки розвиває творчий потенціал дитини, активізує просторову уяву, образно-логічне мислення, тренує дрібну моторику руки, але й ненав'язливо, поволі налаштовує дітей на збагнення моральних істин добра і зла, будує гармонійний образ світу.

    Дитина в процесі піскової гри має можливість виразити свої найглибинніші емоційні переживання, вона звільняється від страхів і, як результат, пережите не розвивається у психічну травму.
Завдання піскової терапії узгоджуються із внутрішнім прагнення  дитини до самоактуалізації. У цьому піскова терапія орієнтована на те, щоб допомогти маленькій дитині:
• розвинути більш позитивну Я-концепцію;
• стати більш відповідальною у своїх діях і вчинках;
• виробити більшу здатність до самосприйняття;
• більшою мірою покладатися на саму себе;
• опанувати почуття контролю;
• розвинути сенситивність до процесу подолання труднощів;
• розвинути самооцінку та знайти віру в саму себе.

    Мета такої терапії -  не змінювати або переробляти дитину, не вчити її якимсь спеціальним поведінковим навичкам, а надати дитині можливість бути самою собою.
Гра дитини є символічною мовою для самовираження. Маніпулюючи іграшками, дитина може більш адекватно показати, ніж висловити сло­вами, як вона ставиться до себе, до значущих для неї дорослих, до подій у своєму житті, до оточуючих людей.

Пісочна терапія допомагає у розв'язанні наступних проблем:
      Різні форми порушень поведінки;
      Складнощі у взаєминах з дорослими;
      Психосоматичні захворювання;
      Підвищена тривожність, страхи;
      Труднощі, пов’язані зі зміною в сімейному оточенні (розлучення, поява молодшої дитини тощо) та в соціальних ситуаціях (дитячий садочок, школа, робота, бізнес тощо);
    * Неврози.

Піскова терапія може бути групова та індивідуальна.

Коли робота проходить в групі, перевагою є те, що діти спілкуються, взаємодіють персонажами, вирішують конфлікти та навчаються безпечно адаптовуватися до різного оточення. Також, коли ми програємо ту чи іншу ситуацію, від дітей можна почути багато різних варіантів розгортання подій, що є безцінним досвідом для інших діток, які це чують і вже підсвідомо беруть на «озброєння», для подальшого перенесення цієї дії в реальне життя.Що стосується індивідуальної піскової терапії, тут також є переваги. Індивідуальна робота налаштовує на глибоке занурення в себе, дає дозвіл відкритися і довіритися, дозвіл самому собі бути тут і тепер, пропрацювати проблему найбільш детально та унеможливити її травматичне повторення. Також в індивідуальній роботі зручніше пропрацювати болісні та травматичні ситуації безпечно для себе.

Гра – це природний спосіб вираження своїх переживань, усвідомлення світу, побудови та розвитку стосунків. Але гра не втрачає свого значення і для дорослих, тому що тільки граючись, в найширшому розумінні цього слова, легше знайти підхід до своєї творчої суті, яка дає енергію для росту і розвитку. Піскова гра дає можливість виразити те, що важко пояснити словами, доторкнутися до тих глибин своєї душі, до яких неможна звернутися напряму, побачити в собі те, що зазвичай вислизає від повсякденного мислення.

Пісок має чудову властивість «заземляти» негативну психічну енергію і є прекрасним психопрофілактичним засобом.

Граючись у пісочниці без певного завдання, діти реалізують програму самопсихопрофілактики. У пісочниці також можна починати раннє навчання дитини. Ігрові заняття у піску гарно розвивають тактильно-кінестетичні відчуття.

Розвиваючи тактильно-кінестетичну чуттєвість та дрібну моторику, ми вчимо дитину прислуховуватися до себе та проговорювати свої відчуття. А це, у свою чергу, сприяє розвитку мовлення, довільної уваги та пам’яті. Але головне дитина отримує перший досвід рефлексії (самоаналізу). Вчиться розуміти себе та інших. Так закладається база для подальшого формування навичок позитивної комунікації.

    Пісочниця може стати невеликою «життєвою лабораторією», в якій існують свої обмеження (розмір пісочниці, кількість і якість мініатюрних фігур, тривалість заняття), свої свободи, а також особиста відповідальність того, хто створює «пісковий світ», все це використовувати. Власні зміни не завжди відразу помітні, але вони накопичуються, зберігаються і будуть впливати на все майбутнє життя.

Коли поринаєш у чарівний світ піскової терапії, пісок стає землею, блакитне дно пісочниці перетворюється на воду, борти – сторони горизонту. Фігурки людей і звірів «оживають» у руках, починають розігрувати вашу особисту казку та вести її до щасливого завершення.

У лотку з піском (вологим або сухим) дитина разом з психологом розташовує мініатюрні фігурки й створює різні картини. Пісок діє на дітей, як магніт. Перш ніж вони встигають усвідомити, що роблять, їхні руки самі починають просіювати пісок, будувати тунелі, гори тощо А якщо до цього додати мініатюрні фігурки, іграшки, тоді з’являється цілий світ, і дитина повністю поринає у гру. Кожна обрана фігурка втілює якийсь персонаж, котрий може взаємодіяти з іншими героями. Дитина сама придумує, про що вони говорять, що роблять; іноді малюк може запросити психолога приєднатися до гри й виступати від імені якого-небудь персонажа.

У всіх цих випадках дитина почуває себе хазяїном свого маленького світу і є режисером драми, яка розігрується на пісковому аркуші. Те, що колись таїлося у глибині дитячої душі, виходить на світло; персонажі гри починають рухатися, виражаючи найбільш актуальні для дитини почуття й думки. Гра з піском дає дитині можливість позбутися психологічних травм, переносячи свої фантазії назовні, на площину пісочниці, і сформувати відчуття зв’язку й контролю над своїми внутрішніми спонуканнями.

     Запрошую ваших дітей до «Піскової країни». У цій історії вони будете казкарем і головним героєм, отримають задоволення від гри.
    Заняття в «Піскової країні» допоможуть дітям:
- розкрити творчий потенціал;
- активізують вроджені ресурси самосцілення  і підтримання  власного психологічного здоров'я;
- розвинути прагнення дитини до краси, сформують внутрішню культуру і духовність;
- навчити дитину спілкуватися, керувати своєю поведінкою;
- зрозуміють власну відповідальність у своїх діях та вчинках; 
- розвинути пізнавальну активність.


На Ваших дітей чекають:
     - захопливі подорожі філософськими казками
     - музична релаксація
     - ігри та вправи на розвиток сенсорної чутливості і моторики  (основа інтелектуального і мовного розвитку);
    - ігри та вправи на розвиток пізнавальної сфери (сприйняття, увага, пам’ять, мислення, уява);
    - творча діяльність з використанням піску;
    - ігри у незвичному пісочному середовищі, створення власних «Країн» і «Світів».

Art&Play - пісочна анімація, або малювання піском на склі 




Пісочна анімація – це мистецтво малювання піском, яке дуже швидко розвивається. Популярність пісочної анімації є не тільки в оригінальності та новизні мистецтва, але і в магічності самого процесу. На заняттях з пісочної анімації дітки поступово, крок за кроком, опановують нові навички малювання, лінія за лінією, і вже через декілька занять ваш малюк відчує себе в силі створити, хоч і маленький, та справжній шедевр!  Пісочна анімація не лише розвиває образне мислення, інтуїцію та дрібну моторику, а й заставляє дивитися на світ трохи по-іншому- більш уважно, звертати увагу на те, що нас оточує, і шукати хороше у кожній хвилині!
Малювання піском приносить величезну користь. Адже не даремно багато психологів і психотерапевтів використовують пісочну терапію для заспокоєння та покращення нервової системи. А дітям такі заняття будуть не лише дуже корисні, але і принесуть море захвату і радості.
Всі, без винятку, діти обожнюють ігри з піском. Опинившись біля пісочниці або на пляжі, вони тут же починають ліпити “пиріжки”, робити “паски” або зводити пісочні замки, башти і фортеці. А на заняттях із пісочної анімації у розпорядженні дітей є чарівний столик із чистим, дрібним піском, приємним на дотик, різноманітні трафарети, пензлі та шаблони, ідеї та чуйний і творчий наставник-психолог, разом із яким дітки кожного заняття творитимуть нові чудеса, під чарівну музику, на фонірізнобарвного освітлення та казкової
атмосфери.

   Для дітей це також відкриття нового магічного світу пісочних фантазій, які вони втілюють у життя, можливість навчитися чогось нового і цікавого, а також знайти хороших друзів, з якими разом можна зануритись у магічний світ 
пісочної казки! Курс пісочної анімації для дітей спрямований також на розвиток пізнавальних процесів(сприйняття, увага, пам'ять, образно-логічне мислення, просторове уявлення), розвиток творчого потенціалу, формування комунікативних навичок, тренування дрібної моторики рук, формування позитивного ставлення до себе та інших. 

Хочете спробувати та пізнати ефективність піскової терапії? Відвідуйте дитячий садок!

Матеріали конкурсу "Психолог року -2020"









Немає коментарів:

Дописати коментар