Всеукраїнський тиждень з протидії булінгу
з 27 вересня по 1 жовтня 2021 року
Безпечний садок без булінгу
Безпечний садок — це місце, де кожна дитина почувається комфортно й безпечно, де не існує булінгу, але є інклюзивне середовище.
Булінг (bullying, від анг. bully - хуліган, задирака, грубіян) - тривалий цілеспрямований процес фізичного, економічного або психологічного насилля однієї людини (чи групи) над іншою людиною (чи групою).
Сучасні психологи приділяють найпильнішу увагу проблемі жорстокого поводження в дитячому середовищі.
Прояви насильства в дитячому саду відрізняються від насильства в школі. У початковій школі це група дітей, в дошкільній установі взагалом - окремі діти. Дуже рідко група дітей.
Дошкільнята не усвідомлюють до кінця своїх дій, не мають попередньої стадії обдумування. Агресивна поведінка дітей розходиться з їх словами. Але не варто кожен конфлікт розглядати, як прояв булінгу.
Основні прояви булінгу (цькування) у дітей дошкільного віку: фізична кривда, глузування, псування речей, виключення з гри.
Навіть серед дітей дошкільного віку можна помітити поведінку з ознаками булінгу (цькування). Провідною діяльністю для дітей цього віку є гра, тож булінг найчастіше проявляється саме в процесі гри. Наприклад, дівчинку в групі дитячого садка щодня не приймають до гри інші діти через домовленість, або просто через те, що так вирішили діти, які є популярними в групі. Кожного дня дівчинка звертається до інших дітей, а ті щоразу їй відмовляють у спільній грі. Надалі їй можуть дозволити грати, але лише у тій ролі, що обере група. Зазвичай, це непривабливі ролі (наприклад, домашньої тварини у грі в сім’ю, замість іншої ролі, яку б хотіла зіграти дитина).
Зазвичай, ознаки булінгу (цькування) мають такі ігри, які жорстко приписують дитині поведінку, мають риси приниження або висміювання та не дозволяють заявити про свої бажання.
Булінг (від англ. to bull — переслідувати) — свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої.
Булінг у ДНЗ може проявлятися як тиск: психологічний, фізичний. Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.
Під час роботи з дошкільнятами, варто враховувати вікові особливості дітей. Особливості перебігу психофізіологічних процесів і реакцій значною мірою визначають способи поведінки дітей в різних ситуаціях.
У віці від 4 до 8 років діти мають особливості саморегуляції, мають труднощі з тим, щоб контролювати свої вчинки, схильні до емоційних проявів та реакцій. Також у дітей лише формується вміння розуміти причини власних дій та реакцій інших. Булінг (цькування) в середовищі менших дітей виникає як спосіб виразити роздратування, образу, показати зверхність. Якщо такі прояви не забороняються, то така поведінка може стати систематичною. І навпаки, якщо діти чують лише заборони, а натомість не навчаються по-іншому виражати свою злість прийнятним способом, то цькування стає прихованим.
Булінг – це результат низького рівня сформованості емоційного інтелекту. Чи можна якось розвивати власний інтелект? Звісно. Тому наш заклад вже не один рік займається вивченням теми емоційного інтелекту у дітей дошкільного віку. Педагоги проводять ранкові кола, застосовують в своїй роботі різні види ранкових привітань, вивчають разом з дітьми емоції людини та розбирають ситуації для визначення емоцій, проводять ігри на розвиток емпатії.
В рамках акції до Всеукраїнського тижня з протидії булінгу спеціалістами психологічної служби проведено консультацію для педагогів ДНЗ №10 «Булінг в освітньому середовищі, як його
розпізнати»; заняття для дітей старшого дошкільного віку Відкритий мікрофон "Хто мій справжній друг?", заняття для дітей "Права казкових героїв", читання та обговорення казки "Квіточки".
Немає коментарів:
Дописати коментар